+1 تراز
1,001 بازدید
آغاز گفتمان نوامبر 6, 2016 در سرزمین ایران از سوی (91 تراز)

تاریخچه : شهر طرقبه یکی از شهرستان های طرقبه شاندیز بوده و از آبادی های بزرگ طوس قدیم به شمار می رفته است.

منطقه طرقبه یکی از ناحیه های دشت توس با نام ترغبد در قرون اسلامی بوده است و به دلیل اینکه در مسیر کوهستانی و مال رو مشهد به نیشابور واقع بود در طی سده های اسلامی به صورت گذرگاه و گشت و گذار به حساب می آمد. ریشه طرقبه از نام ترغبد به معنی آبادی بزرگ گرفته شده است. طرقبه از جمله ییلاق های کوهستانی اطراف شهر مشهد می باشد که در جنوب غربی این شهر و در مسیر جاده جاغرق قرار گرفته است.

هتل طرقبه,هتل طرقبه مشهد,ییلاق طرقبه

طرقبه از سمت غرب و شمال به ترتیب توسط کوه های بینالود و کوه تخت رستم احاطه شده است. در منطقه طرقبه مشهد باغ های فراوان و سرشار از میوه های گوناگون از جمله سیب و گیلاس وجود دارد و چشمه سارهای زیبا منظره تماشایی را به این منطقه ییلاقی بخشیده است. رودخانه های زیبا از کنار این منطقه گذشته و در فصل تابستان دارای آب و هوای مطبوع و لذت بخشی است. به دلیل اتصال داشتن دره سر سبز  و خرم طرقبه به مناطق ییلاقی دیگر و نزدیکی به شهر مقدس مشهد مورد توجه زائران و مردمان شهر بوده است. این تفرجگاه جاذبه گردشگری و سیاحتی را از جنبه توریستی فراهم کرده و نقش موثر و با اهمیتی را برای مردمان طرقبه و مشهد داشته است.

ییلاق طرقبه مشهد

طرقبه بین دو گودی واقع شده که در سمت چپش رودخانه را شاهد و در طرف راست بازه زو به ارتفاع حدود 1433 متر از سطح دریا را نظاره گر هستیم.

امکانات و خدمات منطقه طرقبه شامل این موارد می باشد:

  • پارک عمومی از جمله می توان به پارک پونه اشاره کرد که بازدید زیادی از آن صورت می گیرد.

  • وجود رودخانه در اطراف پارک

  • دوایر پست

  • دوایر مخابرات

  • جایگاه پمپ بنزین

  • مسجد

  • درمانگاه

  • رستوران های متعدد در محیط طبیعی طرقبه

  • فروشگاه های صنایع دستی

  • دیگر امکانات رفاهی

پارک پونه طرقبه,منطقه طرقبه,منطقه طرقبه مشهد

علاوه بر داشتن این امکانات و شرایط آب و هوایی مساعد، وجود هتل بزرگ طرقبه بر جاذبه های دیدنی طرقبه اضافه شده است. در منطقه طرقبه صنایع چوبی به ویژه سبد بافی، لوخ بافی ، گلدوزی و قالیبافی صورت می گیرد و صنعت دست ساز خود را در اختیار مسافران و زائران قرار می دهند. می توانید در جاده ی طرقبه از گل و گیاه های سالم و سبز خریداری کنید، فروش نهال، بذر، گیاهان گل دار، سبزیجات و گلدان در این منطقه در گلخانه های بسیاری یافت می شود.

پارک پونه طرقبه,منطقه طرقبه,منطقه طرقبه مشهد

سبد حصیری طرقبه معروف به لوخ و قالی گلباقیان از شهرت مخصوصی برخوردار است. از غذاهای محلی این منطقه می توان به دیزی، فسنجان، قورمه و شیشلیک  اشاره نمود. هم چنین فالوده و بستنی طرقبه  هم زبانزد است.

پیشنهاد ما به شما برای گشت و گذار در این منطقه پیک نیک روزانه در فضای دلچسب و طبیعت زیبای طرقبه و گشت و گذاری شبانه در بازار ها و مکان های خوردنی آن است.

2 پاسخ

0 تراز
پاسخ داده شده مارس 9, 2019 از سوی ماه نوش

روستای کنگ شهرستان خراسان رضوی استان طرقبه

روستای کنگ طرقبه هم واقعا زیباست

روستاهای پلکانی از جاذبه های گردشگری مناطق کوهستانی به شمار می روند. کنگ با مساحتی در حدود 184 هکتار و معماری بومی و زیبایش، در ارتفاعات کوه های بینالود شهرستان طرقبه شاندیز قرار دارد و از توابع استان خراسان رضوی است. این منطقه در طول جغرافیایی 59 درجه و 13 دقیقه و عرض جغرافیایی 36 درجه و 19 دقیقه قرار دارد و در ارتفاع 1800 متر از سطح دریا جای گرفته است. دمای متوسط روزانه این منطقه بین 3 تا 4 درجه سانتی گراد است و به سبب قرار گیری در ارتفاعات و وجود درختان فراوان آب و هوایی مطبوع و خنکی دارد و ساکنین آن طبق سرشماری سال 1390 خورشیدی به 799 نفر می رسد. کنگ در لغت دارای دو معنا است، یکی به معنای «دژ مستحکم» و دیگری به معنای «پرنده ای قوی پنجه» است که در کوهستان زندگی می کند.

روستایی در دل کوه های استوار بینالود با دره هایی سرسبز، آب و هوای مطبوع و طبیعتی زیبا و خانه های پلکانی که نشان از صفا و صمیمیت مردمان آن دارد. خانه ها با مقاومت بالایی بر روی پی های سنگی بنا گردیده اند که خود نشان دهنده معماری بسیار با ارزش آن در کنار محدودیت های ساخت در زمان گذشته است. معماری خاص این مناطق سبب شده تا سقف خانه های پایین به عنوان حیاط خانه های بالایی عمل کنند. کنگ بافتی به هم پیوسته دارد و کشیدگی آن در امتداد رودخانه عبوری از آن است. بر دامنه ی این روستا رباطی وجود دارد که در کنار رودخانه کنگ است. این رباط به رباط شاه عباسی معروف است و از جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می رود. رباط شاه عباسی از دو مسیر قابل دسترسی است و حدود یک ساعت و نیم تا روستا فاصله دارد. قدمت این روستا به قبل از اسلام باز می گردد و با وجود پیکره های فرسوده اش همچنان میان بازدید کنندگانش بسیار با ارزش است. قبرستان تاریخی کنگ با سنگ قبرهای با ارزش بر روی تپه ای در شرق روستا واقع شده است. بر روی این سنگ قبرها علامتی مخصوص از جمله صورت و شانه حکاکی شده است و تاریخ های فوت همه به قمری هستند. 

در کنار مناظر و چشم انداز زیبای این روستا به علت آب و هوای مناسبش باغ ها با درختان انبوه و مزارع متعددی دارد و شغل اهالی این روستا اغلب کشاورزی، دامپروری و قالی بافی است که در تولیدات باغی و دامی منطقه نقش به سزایی دارند. از سوغات های خوشمزه و مرغوب این روستا زرشک، زعفران، میوه های تازه، و نبات است. اگر از این روستا بازدید کردید حتما غذاهای محلی آن را امتحان کنید، غذاهای سنتی همچون آش شله قلم کار، شله ماش، آش مخصوص با سبزی های کوهی تازه، بلغور و نان های سنتی مخصوص با سیب زمینی پخته.

0 تراز
پاسخ داده شده فوریه 2, 2020 از سوی parisa
طرقبه مشهد واقعا یکی از بهترین مناطق برای اقامت و اجاره روزانه خانه در مشهد می باشد.چون هم دسترسی خوبی دارد هم مناطق دیدنی و گردشگری.

گفتمان های پیشنهادی

+1 تراز
0 پاسخ
آغاز گفتمان نوامبر 6, 2016 در سرزمین ایران از سوی fns4565 (91 تراز)
+1 تراز
0 پاسخ
آغاز گفتمان نوامبر 6, 2016 در سرزمین ایران از سوی fns4565 (91 تراز)
0 تراز
0 پاسخ
آغاز گفتمان نوامبر 8, 2016 در هنر و ادب ایران از سوی بی نام
+2 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان Mar 27, 2017 در سرزمین ایران از سوی گردآفرید (188 تراز)
0 تراز
0 پاسخ
آغاز گفتمان نوامبر 6, 2016 در سرزمین ایران از سوی fns4565 (91 تراز)
...