روشنگری
به جای نمودن درستتر است از کردن بهره برید چون کردن با نمودن فرور(فرق) دارد و اندر زبان پالوده و هَندمند (باقاعده) هر واژه باید به مانیک خویش به کار رفتن.
اگر دقت کنید میبینید که درستتر است به جای داشتم از دارم بهره برید زیرا اکنون با گدرده (گذشته) فرور دارد.
اندر زبان پالوده یا پارسیک سَرَه میکوشیم از درستترین و نزدیکترین و نامجازیترین یا واقعیترین و ناچندمانیکترین یا یک مانیک (یکمعنایی ) برابرها بهره بریم تا اندر آینده نیاز-ی به جایگزینی با واژگان بهتر و واژگان نامبهم نباشد. واژگان -ی که میتوانند چند مانیک داردن (داشتن) برابرها-یی خوب نخواهند بود.
اگرچه برایند کمابیش درست و خوب است با این همه باید بدانیم زبان سره به واژگان سره و درست نیازمند است. پس برابرها ی کمابیش درست یا مجازی یا نزدیک فدای واژگان بهتر و درستتر خواهند شد. برخ-ی از برابرها ی بوندکانه (کاملن) درست نااشنا یا هتا دشوار اند و نباید از آنها چشم پوشیم و واژگان چندمانیک (چندمعنا) و مجازی را به جای آنها به کاربریم.
دریغ deriq به جای تاسف به کار رود و برابر پژهان نیست اگرچه شاید تا اندازه ای مانیکانه (از نگر معنایی) به غبطه نزدیک باشد. برخ-ی افسوس را به کار برند که نادرست است چون مانیک درست آن تمسخر است.
آموزش اسم مصدر است و برابر با تعلیم هنگام-ی که درس اسم است نه اسم مصدر و برابر آن آموزه که اسم است ،درست است.