0 تراز
1,093 بازدید
آغاز گفتمان سپتامبر 18, 2016 در کیش و دین از سوی کمال
با درود بر شما

چندی است که در گروه های مجازی نوشته ی زیر دست به دست می شود، اگرچه به گمانم این نوشته دستخوش دگرگونی هایی شده باشد ولی درخواست من از شما این است که درستی و نادرست آن همراه با بنمایه برایم بفرستم. سپاسگزار مهرورزی شما

️ناگفته هایی از دین زرتشت

يکي از دستورات و رويه‌هاي نژادپرستانه فاشيسم و نازيسم آرياگرا عبارت است از قتل‌عام و نسل‌کشي معلولان جسماني و عقب‌افتاده‌هاي ذهني، و يا دستکم طرد و حذف آنان از جامعه با اين توجيه که اين عده اشخاص پليد و ناپاک و مضري هستند که مي‌توانند مانع رشد و ترقي و اعتلاي «انسان برتر» و «نژاد برگزيده» شوند.

نازي‌هاي ملي‌گرا تلاش کردند که خلوص خون و نژاد آريايي را بوسيله برنامه‌هاي اصلاح نژادي، شامل عقيم‌سازي اجباري بيماران رواني و معلولان ذهني و اعدام بيماران رواني بستري شده در آسايشگاه‌ها در قالب بخشي از برنامه مرگ آسان، حفظ کنند. (بنگريد به: «نژاد آريايي: بررسي چگونگي پيدايش و گسترش يک نظريه نژادپرستانه»).

چنين دستورات و توصيه‌هايي در دين زرتشتي داراي سابقه است و احتمالاً از آن اقتباس شده است. به موجب فرگرد دوم متن اوستايي ونديداد، جمشيد به فرمان اهورامزدا مأمور مي‌شود تا انسان‌ها و ديگر موجودات آفريده اهورامزدا را نجات دهد و در يک سرزمين نمونه و آرماني گرد هم بياورد. چرا که قرار است هر شخص يا موجود ديگري بجز اين عده به سرنوشت محتوم هلاکت دچار شوند. يکي از انواع گروه‌هاي انساني که از راه يافتن بدان جامعه باز مي‌مانند و حق زندگي و زنده ماندن را از دست مي‌دهند، معلولان جسمي و عقب‌افتاده‌هاي ذهني هستند. اعم از اشخاصي که قوز يا قد کوتاه دارند و يا داراي چشمان ضعيف و اندام شکسته هستند. چرا که مطابق با آموزه‌هاي دين زرتشتي، اين انسان‌ها «داغ خوردگان اهريمن» (شيطان صفت) به حساب مي‌آيند و لازم است تا از اجتماع تصفيه شوند.

اهورامزدا در بندهاي 29 و 37 از فرگرد دوم ونديداد به صراحت و تأکيد به جمشيد هشدار مي‌دهد که: «مبادا اينان بدان جايگه راه يابند».

3 پاسخ

+2 تراز
پاسخ داده شده سپتامبر 19, 2016 از سوی بی نام
درود

,دوست بزرگوار من يک زرتشتى هستم.

و تنها نسکى را که ما به آن رفتار ميکنيم گاتها است که سروده هاى زرتشت اسپنتمان است و در کنار آن خرده اوستا که نيايشهاى ماست.

نسک ونديداد و ديگر بخشهاى اوستا تنها ارزش يک نسک تاريخى دارند و برنامه ى زندگى ما بشمار نميآيند.

آيين ما آيين مهر ورزى است و هتا به حيوانات و گلها ستم نمى شود.چه رسد به کشتن يک انسان بيگناه.

شادزى
+1 تراز
پاسخ داده شده سپتامبر 20, 2016 از سوی بی نام
با درود. نویسنده نوشتار بالا یا نااگاه بوده یا دشمنی با تاریخ و فرهنگ ایران دارد.نخست که سخنان واموزه های زرتشت تنها در گاتها هست که بخشی از نسک (کتاب) اوستا هست.دیگر بخش ها ارزش تاریخی وشناسه ما ایرانیان هست.این بخش از وندایداد داستان دوره یحبندان کشنده رو بازگو میکند که جمشید با ساختند پناهگاهیی زیر زمینی مردمان وجانداران را از سرما کشنده رهایی بخشید.یکی از این پناهنگاه ها در ترکیه در شهر کاپادوکیه بنام دیرینکوی پابرجاست که 20 هزار تن ادمی با جانداران وانبار خوراکی و ابرسانی و جای پهت وپز را داراست.ویکی دیگر در کاشان هست.جمشید با ساخت این پناهنگاه مردمان وجانداران را از سرما رهایی داد و نسل انها را زنده نگه داشت.و طبیعی ست که همه مردمان را نمیتوانسته در انجا جای دهد.میباست برخی رو گزینش میکرده به ناچار.و هرکس دیگری هم میبود چنین میکرد.این دستک ها یا سندها گواه تاریخی ما ایرانیان در هزاره هست که ما دراین سرزمین بودیم.شناسهتاریخی ماست.بهتر است خودبروید بخوانید و داوری کنید.اگر پرسشی در این باره خواستید میتوانید از راه ایمیل من در پیوند باشید.ariamazdak@gmail.com
–1 تراز
پاسخ داده شده نوامبر 29, 2021 از سوی (1,167 تراز)
درود
نسک وندیدا را اسپنتمان زرتشت نگفته است
از نام این نسک میشود به پلیدی درونش پی برد.
وندیداد: وند(چسبیدن،مانند پیشوند پسوند میانوند) + ی(وند وابسته) + داد(قانون،قاعده)
پس این ها پس از سالها به نسک اوستا چسبیده و هیچ همسویی با اوستا نداشته است.
+2
دارای دیدگاه نوامبر 30, 2021 از سوی (4,340 تراز)

وی+دیو+داد = ویدیوداد vidaevadâta

0
دارای دیدگاه نوامبر 30, 2021 از سوی (1,167 تراز)

درود 

هتا اگر نام وندیداد را کسان پسین بر این نسک نهادند به هر روی جزیی از سخنان زرتشت اسپنتمان نیست.

گفتمان های پیشنهادی

+1 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان ژوئن 25, 2016 در کیش و دین از سوی ورجاوند (926 تراز)
0 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان اوت 18, 2023 در شاهنامه از سوی takug (2,031 تراز)
+3 تراز
1 پاسخ
+1 تراز
1 پاسخ
...