0 تراز
1,110 بازدید
آغاز گفتمان ژوئن 14, 2016 در فرهنگ ایران زمین از سوی (926 تراز)
درود

آیا جامه ای با طرح ایرانی که برای همه ایرانیان امروزی باشد،هست؟

2 پاسخ

0 تراز
پاسخ داده شده ژوئن 14, 2016 از سوی بی نام
چندسالی می شود بازار طراحی جامه های ایرانی داغ شده است . در اینترنت جستجو کنید پیدا می شود
0 تراز
پاسخ داده شده ژوئن 15, 2016 از سوی (3,595 تراز)

درود بر شما

ما می توانیم پوشش های ویژه ی ایرانی برگرفته از پوشش های کهن و زیبای خویش ساخته و پرداخته کنیم و آنها را پوششهای ویژه ی ایرانی بنامیم تا کسانی که بدنبال پوشش های ایرانی هستند بتوانند از آن بهره ببرند اما نباید چشم داشته باشیم که همه ی مردمان کشور یک پوشش را  بکار گیرند و هرگز در هیچ کجا دیده نشده است که همگان ، جامه ای یکسان داشته باشند .

یکی از ویژگی های پوشاک ایرانی از دیرباز تا کنون پوشیدن شلوار بوده است که خوشبختانه هنوز هم پابرجاست اما گونه ی شلوارها دگرگون شده است و بیشتر از پارچه های بیگانه بهره برداری می شود .

چند سالی است که در میان بانوان پوششی نادرخور و ناشایست به نام "مانتو" جا افتاده است که بهیچ روی شایسته ی یک بانوی ایرانی نمی باشد و نه زیبایی چندانی دارد و نه رنگ آمیزی درخوری می تواند داشته باشد و نه پوشندگی خوبی را در پی خواهد داشت .

چادر با آنکه بسیاری آن را یک پوشش عربی می دانند یک پوشش ایرانی است و اگر در رنگ آمیزی های شایسته و زیبا بکار گرفته شود یکی از بهترین پوشش های زیبای ایرانی خواهد بود که در ایران باستان نیز پیشینه دارد و بن مایه های آن در دست است .

نکته ی دیگری که باید بدان نگریست آن است که امروزه نمی توان برای نمونه پوشش زمان هخامنشی را بکار برد زیرا با ساختار زندگی ما دگرگونی دارد اما می توان با بهره گیری از ویژگی ها و زیبایی های آن پوشش های باستانی پوششی نو و امروزی و ایرانی ، دوخت.

در زمان کنونی برای آنکه بتوانیم پوششی ایرانی داشته باشیم بهتر است نخست از پارچه های ایرانی بهره گیریم که با اینکار به اقتصاد کشور خویش نیز کمک رسانده ایم و سپس با نگرش بر پوشش های کهن و زیبا، با خواست دل خود یک طرح نیک بپردازیم و به دوزنده نشان دهیم تا آن را برای ما بدوزد . اینکار از خرید پوشش های آماده بهتر است زیرا بیشتر پوشش های آماده و بازاری ، نه پارچه ی ایرانی دارد و نه ایرانی است .

ویژگی پوشش های بانوان ایرانی در درازنای تاریخ ، بلند بودن ، گشاد بودن و رنگ آمیزی زیبا و شاد بوده است که بسیار باشکوه بوده است . امروزه برخی گمان می کنند که با چنین پوشش نمی توان بکار و کوشش های روزانه پرداخت در حالی که بانوان ایرانی با همین پوشش ها ، در کشت زارها کار می کرده اند و بدین سوی و آن سو می رفته اند و حتی بر اسب سوار می شده اند که کاری بسیار دشوارتر از کارهای امروزی بوده است .و با این نگرش نادرست جای آن پوشش های زیبا و شکوهمند را با پوشش های سبک و کوتاه و تیره رنگ (بیشتر سیاه) دگرگون کرده اند .

در پایان یادآوری می شود که خوشبختانه همچنان پوشش های ایرانی در روستاها و در میان کوچ نشینان روان است و بسیار پوشش زیبا و شایسته ای است که باید بدان نیز نگرشی ویژه داشته باشیم .

در زیر چند نگاره از پوشش های زیبای ایرانی که می توان به آسانی امروزه از آنها بهره جست ، آورده می شود :

0
دارای دیدگاه ژوئن 15, 2016 از سوی (926 تراز)
آری ،سالیان گذشته که تازیان بر کشور ما تاختند،بیش تر این روستا ها و کوچ نشین ها بودند که فرهنگ ایرانی را پاس داشتند.
0
دارای دیدگاه ژوئن 16, 2016 از سوی (926 تراز)
فرتور هایی از جامه مردان ندارید؟
0
دارای دیدگاه ژوئن 16, 2016 از سوی (3,595 تراز)
پوشش ایرانی مردانه با نگرش بر پوشیدن شلوار در دوره های گوناگون تاریخ می تواند ترکیبی از پیراهن ساده و یک شلوار پارچه ای ( نه جین ) باشد .ویژگی های این پوشش نیز گشاد بودن ، پارچه ای بودن است. پیراهن با نگرش بر خواست خود ما می تواند کوتاه یا بلندتر باشد .رنگ آمیزی نیز با نگرش بر مردانه بودن پوشش بیشتر یکدست می باشد . پیشنهاد می شود به پوشش مردان کرد و بلوچ نیز بنگرید .
0
دارای دیدگاه ژوئن 18, 2016 از سوی (926 تراز)
از شما بسیار سپاس گزارم.نمی دانم چه جامه ای (ایرانی)نیک است که در این دوره پوشید.

گفتمان های پیشنهادی

...