+1 تراز
1,756 بازدید
در گذشته ی ایران از سوی
با درود و عرض ادب و احترام با رسانه سایت مهر میهن

خدمت شما عرض کنم که علت بر جای نماندن نام دانشمندان ایرانی قبل از اسلام چه بوده و چرا کتبی از آنها در دسترس نیست؟

عده آی بر این باور هستند که هیچگونه کتابی در دوران حمله اعراب مسلمان به ایران سوخته نشده و این موضوع افسانه است و در هیچ منابع تاریخی ثبت نشده لطفا راهنمائی کنید.

باسپاس.

2 پاسخ

0 تراز
از سوی (3,608 تراز)
 
بهترین پاسخ

درود بر شما

در بررسی رویدادها و پدیده های تاریخی نباید بگونه ی یکسویه به داوری نشست و نیاز است نگاهی فراگیر داشته باشیم .

از ایران باستان بسیار کتاب ها بر جای مانده و نام بسیاری از دانشمندان آن زمان نیز به ما رسیده است . اما این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که در ایران باستان نوشتن نام نگارنده روی کتاب بآیین نبوده  و این نکته در شاهنامه بازتاب داشته است .

بزرگترین کتابی که از ایران باستان برای ما بر جای مانده است ، شاهنامه است که با کوشش چندین ساله ی فردوسی بزرگ و به نظم کشیدن آن ارج و ارزشش سدچندان شده است . دیگر می توان از پندنامه ی بزرگمهر نام برد که بایسته است هر ایرانی آنرا بخواند و به یاد بسپارد .

برای دیدن نام شماری از دانشمندان ایران باستان می توانید بخش بزرگان ایران و برای دریافت کتاب های دانشمندان ایران باستان اینجا را بنگرید .

درباره ی پدیده ی کتابسوزی :  شماری از پژوهشگران آنرا سر به سر دروغ می دانند ، شماری دیگر آنرا اندک و شماری از پژوهشگران آنرا فراگیر و گسترده می دانند . 

برای آگاهی بیشتر در این زمینه می توانید به جستار زیر بنگرید :

 آیا در تازش اعراب کتاب ها نابود میشد؟

+1 تراز
از سوی
درود

هر انسان آزاده ای  که تاریخ را پژوهیده باشد خوب می داند که تازیان چه بر سر گنجینه های بزرگ شهر دانش پرور گندی شاپور ، بلخ ، خوارزم و دیگر دژنبشت های ایرانی آوردند .
هنگامی که سرداران تازی  بر شهرهایی شکوهمند ایران دست می یافتند از سیم و زر ، خوراک و پوشاک ، دام و گله ، زن و کودک که ارزش فروش داشتند با خود می بردند و نسک های بی شمار را می سوزاندند .
اگر امروز چند نسکی از آنروزگار مانده ، اندکی نسک دینی بهدینان می باشد و آنهم از میان خاکسترها و ویرانه های شهرها بیرون کشیده شده است ، اگر نیم نگاهی به نوشته های تاریخ نگارانی چون :  ابن حوقل ، جریر طبری ، عبدالحسین زرین کوب ، یاقوت حموی و ... بی اندازیم ، پی به ژرفای فرهنگ سوزی تازیان خواهیم برد.

نسک های برجای مانده چون : خداینامک ، مرزپان نامه ، تنسر نامه ، کارنامه اردشیر پاپکان ، درخت آسوریک ، یادگار زریران ، اوستا  بخش ناچیزی از دریای بیکران دانش و هنر ایران و ایرانی است و هرگز نمی توان حقیقت را نادیده گرفت .

گفتمان های پیشنهادی

0 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان می 4, 2019 در گذشته ی ایران از سوی بردیا خادمی
+1 تراز
0 پاسخ
آغاز گفتمان مارس 29, 2019 در نویسمان از سوی افسانه عبدی (51 تراز)
0 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان ژان 4, 2023 در گذشته ی ایران از سوی takug (2,031 تراز)
0 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان مارس 3, 2020 در بزرگان ایران از سوی علی
...