+2 تراز
893 بازدید
در زبان و گویش از سوی (4,351 تراز)
ویراست در از سوی
گفته ی الاهی غمشه‌ای
«به دخترها و پسرها ی جوان میگویم چهار زبان را باید خوب یاد بگیرید، اولین زبان فارسی است، زیرا زبان مادری است، دومین زبان عربی است، زیرا متمم و مکمل زبان فارسی است، برای پیوندهای جهانی باید زبان انگلیسی و برای زیبایی و شیک بودن هم باید زبان فرانسه را یاد بگیریم»

به گفته ی او زوان ما نابوندک است و نه زوان-ی آریاییک بیک زوان-ی ناآریاییک [که خود ناتوانا-ست] باید آمدن و زوان نیم ساخته ی ما را بوندک کردن. آن کسان-ی که این زوان را نابوندک کردند از کسان-ی ایرانیک و ناخردمند همچون او بوده اند. شگفتا که نمیخواهیم این همه واژه ی فراموشیده و اَویاکَرَن (گرامر) ساده ی پارسیک را اندرورزاندن (استفاده) سپس زوان بیچاره و دست و پا شکسته‌مان را ناسودمند و ناتوانا میخوانیم. ما میخواهیم هزار سال سیاه هم با این زوان نافرخنده که اواز اندر کُران و نیایش گرامی-ست نه بیرون از آن، کار-ی ندارده باشیم. دیگر بدبختی ما این است که ندانیم چگونه این زوان را باید برای نیرومندی آماده کردن. از کمی کارواژگان ساده ی پارسیک نالیم و نکوشیم و نخواهیم هر چه زودتر کارواژگان ساده و فراموشیده را اندر آموزشگاه (مدرسه) به فرزندانمان آموزاندن و یا خود آنان را اندرورزاندن. باید خود را ناچار کنیم تا کارواژگان ناساده را نه‌اندرورزاندن و از زوان بیرون کردن. تا هنگام-ی که واژگان و زوانان ایرانیک را مرده بدانیم زوانمان بهتر نخواهد شدن. کرکوز خنده‌دار و بی‌ارزش را ببینید «برای زیبایی و شیک بودن!!»
به خود بنگرید و ببینید هنگام گفتن و نوشتن تا چه اندازه زیر یوغ اربیک مانده اید و هر روز از آن بکاهانید.فایَد (هتا) اگر سره‌گرایی را نپسندید با درستنویسی ی پَیاپَی سرانجام روز-ی سره‌گرا خواهید بودن.

2 پاسخ

–1 تراز
از سوی (172 تراز)
نخست انکه  بی این ژاز خایی و یاوه میتوان به زیبایی پارسی گفت  و دیگر انکه با انکه  ان گمشه ای را خوار میدارم سخنش چندان نادرست نیست و بهرام گور و خسرو پرویز یبان تازیان میدانستند و دانستن زبان  دیگری نابخردی نیست و سدیگر انکه پارسیان و تازیان بیش از سه هزار سال با هم زندگی کرده و با هم آمیخته اند و از هم گرفته اند و فرهنگ و نویسندگی و سخناوری بزرگان ما امیخته به سخن ایشان شده  و پیش از خسروپرویز نیز بسیاری  امیختگی در این دو گروه بوده و بسیار از هم گرفته اند و با دانستن زبان همسایه بهتر میتوان نیک و بد روزگار را دریافت و اگر تازیان را دشمن میداری و کینه در دل میپروری و از گفتار زرتشت سر باز میزنی هم باز باید زبان دشمن را دانست  پس ان به که ابلهی یکسو نهی و یکسویه نبینی
–1 تراز
از سوی (99 تراز)
نمایش از نو از سوی

اشتباه استاد در انجاست که دلیل یادگیری فارسی را "مادری بودنش" خطاب میکنه

اگر ایشون مادرش فارسه، دلیل نمیشه کل ایران را فارس ببینه، فارس یک درصد بسیار ناچیزه...

گفتمان های پیشنهادی

+1 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان مارس 29, 2019 در زبان و گویش از سوی افسانه عبدی (51 تراز)
+1 تراز
1 پاسخ
+3 تراز
0 پاسخ
0 تراز
0 پاسخ
آغاز گفتمان مارس 11, 2018 در زبان و گویش از سوی ВОСПУҲР (4,351 تراز)
...