0 تراز
2,427 بازدید
در واژه شناسی-ریشه شناسی از سوی
دوباره دسته بندی کردن از سوی

درود و صد درود یک نام اصیل و زیبا معادل یا مستعار برای فولاد یا آهن میخواهم سپاس از همکاری و همراهی شما

4 پاسخ

+2 تراز
از سوی (3,608 تراز)
درود بر شما

نخست یادآوری کنم که واژه های پولاد و آهن هر دو پارسی و ریشه دار هستند . اگر برای نامگذاری روی فروشگاه یا کارگاه یا هر چیز دیگری می خواهید می توانید از واژه "آسین" که ریشه ی پهلوی آهن است بهره ببرید هم خوش آهنگ است و هم ایرانی . بکوشید همه جا واژه ی پولاد را هم بگونه ی درست آن "پولاد" ( نه فولاد) بکار ببرید .
–2 تراز
از سوی

بجای فولاد سیکیم

+1 تراز
از سوی (1,167 تراز)
ویراست در از سوی
درود اهورا بر شما
این دو واژه هردو پارسی استند.
آهن در پارسی میانه آسین بوده و فولاد نیز اربیده(معرب) واژه پارسی پولاد است.
همچنین چند نکته گفتنی است:
واژه های صد و اصیل واژه هایی پارسی استند و بهتر است سد و اسیل نوشته شود. 
بجای واژه معادل نیز میتوانید از برابر بهره بگیرید.
شاد و پیروز باشید
0 تراز
از سوی (1,167 تراز)

درود اهورا بر شما

چند نکته
دوست گرامی واژه های صد و اصیل واژه هایی پارسی استند و بهتر است سد و اسیل نوشته شود. 
بجای واژه معادل نیز میتوانید از برابر بهره بگیرید.
شاد و پیروز باشید

+1
از سوی (2,031 تراز)
drud,

riša ye vâža ye اصیل az kojâ ast?
0
از سوی (1,167 تراز)
ویراست در از سوی

این واژه از اساس پارسى و پهلوى ست و تازیان ( اربان ) آن را از واژه پهلوى آسِل - آسیل Asil - Asel به معناى اول ، نخست ، ابتدا برداشته و اربیده اند و ساخته اند : أصل ، اصیل ، اصالة ، اصول و . . . همتایان پارسى آن اینهاست: آماتا Amata ( پهلوى: اصیل، بزرگزاده ، نجیب

زاده ) ، اِریک Erik ( پهلوى: اصیل ، شریف، نجیب، آریایى ) ، بونومند Bunumand ( پهلوى:اصیل، ریشه دار ، شریف زاده ، بزرگزاده ) ، پدگوهرPadgohar ( پهلوى: اصیل، نژاده ) ، گوهریک Goharik ( پهلوى: اصیل ، اشراف زاده ) باگهر Bagohar ( پهلوى: اصیل ، نیک نژاد ) نژاده Nezhadeh
( نیک نژاد ، اصیل ) ، تبارمندTabarmand ( پهلوى: اصیل، داراى نام و تبار ) ، ایر - اِر ir - Er ( پهلوى: اصیل ، شریف، آریایى ) ، تومایا Tumaya ( پارسى باستان : تَئومایا:اصیل ، دودمان شریف )

آسیل: آس(تک،یگانه،یک،همریشه با Ace در انگلیک) + یل(پسوند نامواژساز)
0
از سوی (2,031 تراز)
ویراست در از سوی
drud,

andar vâžanâma ye pahlavik e MacKenzie, netavânest am vâžagân i mânand e “âsel”, yâ “âsil”, andar barâbar e vâžagân e [first], o [beginning], biyâb am. 

barâbar e vâžagân e [first], o [beginning], andar vâžanâma ye pahlavik e MacKenzie, conin ast:

[first]->ahy, fradom, naxust, nazdist
[beginning]->bunīh, fradomīh, padisār, sar

âyâ bonxân i barây e cam e vâžagân e “âsel”, yâ “âsil”, andar zovân e pahlavik dâr id?
0
از سوی (1,167 تراز)
ویراست در از سوی

درود 

دوست گرامی من واژه شناس، زبانشناس و ریشه شناس استم
در زبان اربی ریشه واژه دارای چند مانا است که یکی از مانا ها فراگیرتر است و بیشتر مردم آن را میدانند
در زبان پارسی، انگلیک نیز همینگونه است یک ریشه میتواند مانا های بسیار داشته باشد.
خیلی از واژگانی که اربی می‌پندارید از ریشه های پارسی اند و یا در آسِل پارسی اند
خیلی از واژگان اربی در زبان پارسی ساخته مردم پارسی زبان بوده و خود اربان از آن واژگان هیچ نمی‌فهمند.
هندمند کردن زبان اربی بدست سیبویه ایرانی انجامید و سپس ایرانیان واژه سازی اربی را آغازیدند.

اصل در اربی به مانای مبدا و خاستگاه نیز هست.
0
از سوی (2,031 تراز)
drud,

dânestagân e man andarbâra ye riša ye vâžagân e arabik basyâr nist. porseš e man, andarbâra ye bonxân i barây e cam e vâžagân e “âsel”, yâ “âsil”, andar zovân e pahlavik bud, (conân ke šomâ pištar pahikârda bud id, vâžagân e “âsel”, o “âsil”, vâžagân e pahlavik hast and)

0
از سوی (1,167 تراز)

به پیوند زیر درون شوید و سپس به بخش پیشنهاد کاربران بنگرید.

https://abadis.ir/fatofa/%D8%A7%D8%B5%D9%84/
0
از سوی (1,167 تراز)

همچنین نگرش و دانش دو تن از استادان و زبان پژوهان درباره واژه اصیل را بنگرید.


نگرش استاد ایرزاد:
ستاک این واژه " اَس " و شکل دیگر از ریشهء " آس " به مینهء : سنگ و همین گونه واژه های : آسمان ، آسیاب .
ریشه آس به مانای تک،تنها و یک نیز هست و همریشه با  Ace در زبان انگلیک . .
بوده چون از سنگ نژاده گی فهمیده می شده است ؛ در واژه های زیر وندهای گوناگون به " اَس" افزوده شده است :
اَسل : اَ س - ل
اَسلی : اَس - ل - ای
اَسیل : اَس - ایل ( مانند : بندیل، قندیل(کندیل) )
اَسالَت : اَس - آل - اَت ( اَت پسوندی پارسی است )
اَسول ( اُصول ) : اَس - اول ( مانند : کوتول ، کوتوله، خنگول، شنگول، منگول )
واژه های اتصال ، متصل ، . . . برساخته در دستگاه دستور زبانی اَرَبی هستند .

نگرش استاد اشکان:
لغت آریایی اثل athl شکل درست لغت عربیزه اصل ( =نهاد سیرت شخصیت خیم خاصیت بن ریشه ویژگی ) است همانطور که آنرا در ایسلند به شکل e�li به معنای سرشت ویژگی character nature به کار میبرند ولی در ولز آنرا به شکل isel و در معنای بن پایه بیخbase به کار میبرند. از لغت اصل واژه اصلی به دست میاید که معنای آن ریشه دار بُن دار خوش سیرت نیک نهاد است.

لغت آریایی اسیل که عرب آنرا اصیل مینویسد به معنای نجیب خوب درست شریف noble fine good است که آنرا در ایرلند uasal در آلمانی کهن edsel در لاتویا cēls در دانمارک �dle در نروژ edel و در سوئد �del میخوانند. بدینسان روشن میشود که واژگان اصل و اصیل رپتی ( ربطی ) به یکدیگر ندارند اگرچه ریخت لغت اصیل بر وزن دستگاه عربی فعیل است. بدینسان روشن میشود که لغت اصالت یک واژه جعلی است.

گفتمان های پیشنهادی

+1 تراز
2 پاسخ
آغاز گفتمان مارس 7, 2016 در زبان و گویش از سوی ورجاوند (926 تراز)
0 تراز
3 پاسخ
آغاز گفتمان نوامبر 3, 2020 در پالایش زبان از سوی فرید
+1 تراز
0 پاسخ
+1 تراز
4 پاسخ
+3 تراز
0 پاسخ
...