همچنین نگرش و دانش دو تن از استادان و زبان پژوهان درباره واژه اصیل را بنگرید.
نگرش استاد ایرزاد:
ستاک این واژه " اَس " و شکل دیگر از ریشهء " آس " به مینهء : سنگ و همین گونه واژه های : آسمان ، آسیاب .
ریشه آس به مانای تک،تنها و یک نیز هست و همریشه با Ace در زبان انگلیک . .
بوده چون از سنگ نژاده گی فهمیده می شده است ؛ در واژه های زیر وندهای گوناگون به " اَس" افزوده شده است :
اَسل : اَ س - ل
اَسلی : اَس - ل - ای
اَسیل : اَس - ایل ( مانند : بندیل، قندیل(کندیل) )
اَسالَت : اَس - آل - اَت ( اَت پسوندی پارسی است )
اَسول ( اُصول ) : اَس - اول ( مانند : کوتول ، کوتوله، خنگول، شنگول، منگول )
واژه های اتصال ، متصل ، . . . برساخته در دستگاه دستور زبانی اَرَبی هستند .
نگرش استاد اشکان:
لغت آریایی اثل athl شکل درست لغت عربیزه اصل ( =نهاد سیرت شخصیت خیم خاصیت بن ریشه ویژگی ) است همانطور که آنرا در ایسلند به شکل e�li به معنای سرشت ویژگی character nature به کار میبرند ولی در ولز آنرا به شکل isel و در معنای بن پایه بیخbase به کار میبرند. از لغت اصل واژه اصلی به دست میاید که معنای آن ریشه دار بُن دار خوش سیرت نیک نهاد است.
لغت آریایی اسیل که عرب آنرا اصیل مینویسد به معنای نجیب خوب درست شریف noble fine good است که آنرا در ایرلند uasal در آلمانی کهن edsel در لاتویا cēls در دانمارک �dle در نروژ edel و در سوئد �del میخوانند. بدینسان روشن میشود که واژگان اصل و اصیل رپتی ( ربطی ) به یکدیگر ندارند اگرچه ریخت لغت اصیل بر وزن دستگاه عربی فعیل است. بدینسان روشن میشود که لغت اصالت یک واژه جعلی است.