–1 تراز
1,805 بازدید
آغاز گفتمان اکتبر 29, 2018 در بزرگان ایران از سوی ایلقار آذراوغلو
ﭼﺮﺍ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﯾﻮﻧﺎﻥ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﮐﻨﻦ؟
ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﯾﺎ ﺣﺘﯽ ﻗﺒﻞ ﺗﺮ
ﭼﺮﺍ ﻣﻨﺒﻌﯽ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻧﯿﺴﺖ؟؟؟
ﭼﺮﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺭﻭ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ﻫﺎ ﺑﺴﺎﺯﻥ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺎ
ﺑﺪﻥ؟؟؟
-1 ﭼﺮﺍ ﺭﻭﺯ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﻫﯿﭻ ﯾﮏ ﺍﺯ ﺗﻘﻮﯾﻢ
ﻫﺎﯼ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﺛﺒﺖ ﻧﺸﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﻭﺯ
ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺭﺍ ﻧﻤﯿﺸﻨﺎﺳﻦ
-2 ﺯﺭﺗﺸﺘﯿﺎﻥ ﻃﺒﻖ ﺁﺩﺍﺏ ﻭ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺗﺸﺎﻥ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ
ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺍﮔﺮ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ
ﺍﺳﺖ، ﻃﺒﯿﻌﺘﺎ ﺟﺴﺪﺵ ﺭﺍ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﭘﺲ ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻩ
ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺍﺯ ﮐﺠﺎ ﭘﯿﺪﺍﺷﺪﻩ؟
-3 ﺍﮔﺮ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﯾﮑﺘﺎﭘﺮﺳﺖ ﺑﻮﺩ ﭼﺮﺍ
ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﻣﻨﺸﻮﺭ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﻨﺴﻮﺏ ﺑﻪ
ﺍﻭ ﻣﯿﺪﻭﻧﻦ ﺑﺎﺭ ﻫﺎ ﻭ ﺑﺎﺭﻫﺎ " ﻣﺮﺩﻭﮎ" ﺑﺖ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺎﺑﻞ
ﺭﻭ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﯿﮕﻮﯾﺪ ﺑﺎ ﯾﺎﺭﯼ ﺍﻭ ﺑﺎﺑﻞ ﺭﺍ ﻓﺘﺢ
ﮐﺮﺩﻩ ؟
5 - ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻭ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ
ﻧﯿﺴﺖ
ﺳﻌﺪﯼ ﺣﺎﻓﻆ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺷﻌﺮﺍ ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﺒﯿﺮ
ﻧﺒﺮﺩﻥ؟ ﻣﮕﺮ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﻧﺒﻮﺩﻩ
ﺍﺳﺖ؟!
ﭼﺮﺍ ﺣﺘﯽ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺑﺶ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﺍﺳﺖ
ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻧﺒﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟
ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﻭﺣﮑﻮﻣﺘﻬﺎﯾﯽ ﻗﺒﻠﺘﺮ ﺍﺯ
ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﻭﺑﻌﺪﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩﻩ ﯾﻌﻨﯽ ﻧﻤﯽ
ﺩﻭﻧﺴﺘﻪ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﭼﻪ ﮐﺴﯿﻪ؟ ﺩﺭﯾﻎ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺑﯿﺖ ﺷﻌﺮ!
ﺝ ‏) ﺍﮔﺮ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻫﺎ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻣﻌﺮﻭﻑ
ﻭﺑﺰﺭﮒ ﻭﺑﺎ ﻋﻈﻤﺘﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﭼﺮﺍ
ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺷﺨﺼﯽ ﺭﺍ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﻧﺎﻡ ﭘﺪﺭ
ﺑﺰﺭﮒ ﯾﺎ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﺟﺪﺍﺩﺵ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺎﺷﻪ؟
ﺗﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﺤﻤﺪ ﺭﺿﺎ ﭘﻬﻠﻮﯼ
ﺍﺳﻢ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﻛﻮﺭﺵ
ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻳﺮﺍﻧﻴﺎﻥ ﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ
ﻧﺎﻡ ﺭﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺴﺮﺍﻧﺸﻮﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻧﮑﺮﺩﻥ ﺑﺮﺧﻼﻑ
ﺳﺎﯾﺮ ﺍﺳﺎﻣﯽ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﭘﺎﺭﺳﯽ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ
ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺑﺴﺘﮕﺎﻧﺘﻮﻥ ﺑﮕﺮﺩﯾﺪ ﻭ ﺷﺨﺼﯽ ﺭﺍ ﭘﯿﺪﺍ
ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﻧﺎﻡ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﺟﺪﺍﺩﺵ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺎﺷﻪ؟
-6 ﺁﺛﺎﺭ ﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭﯼ ﺭﻭﻡ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺍﺭﻭﭘﺎ، ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻣﯽ
ﺟﺰﺍﯾﺮ ﻣﺪﯾﺘﺮﺍﻧﻪ، ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎ، ﺩﺭ ﻣﺼﺮ ﻭ ﺧﺎﻭﺭ
ﻣﯿﺎﻧﻪ ﻭ ﺗﺮﮐﯿﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻩ ﻭ ﺛﺎﺑﺖ ﻣﯿﮑﻨﻪ ﮐﻪ ﺭﻭﻡ
ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭ ﺑﺮﺗﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ
ﺍﻣﺎ ﺁﺛﺎﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﺒﯿﺮ ﮐﻪ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﺍﻧﺶ ﻣﺪﻋﯽ
ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺁﺳﯿﺎ ﻭ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎ ﺯﯾﺮ ﻓﺮﻣﺎﻧﺶ ﺑﻮﺩﻩ ﺩﺭ
ﻫﯿﭻ ﺳﺮﺯﻣﯿﻨﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﻩ
ﺟﺰ ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺍﯾﺮﺍﻧﻤﻮﻥ
ﺣﺘﯽ ﺧﺮﺍﺑﻪ ﺍﯼ،ﺳﺘﻮﻧﯽ،ﭼﯿﺰﯼ ﮐﻪ ﺛﺎﺑﺖ ﮐﻨﻪ ﺍﯾﻦ ﺑﻨﺎ
ﻣﺎﻝ ﺩﻭﺭﻩ ﮐﻮﺭﻭﺷﻪ
ﭼﻄﻮﺭ ﻣﯿﺸﻪ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﺍﯾﻨﻘﺪﺭﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭﯼﺵ ﺑﺰﺭﮒ
ﺑﺎﺷﻪ ﻭﻟﯽ ﺍﺯ ﺗﻤﺪﻧﺶ ﻫﯿﭻ ﺍﺛﺮﯼ ﺩﺭ ﻣﺴﺘﻌﻤﺮﺍﺗﺶ
ﻧﺒﺎﺷﻪ؟
-7 ﻧﮑﺘﻪ ﺑﻌﺪﯼ ﺍﯾﻨﻪ ﮐﻪ ﻫﺮﭼﯽ ﺁﺛﺎﺭ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺍﻻﻥ ﺩﺭ
ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻫﺴﺖ ﺟﺪﯾﺪﻩ ﻭ ﻣﻨﺒﻌﺸﻮﻥ ﺗﺎﺭیخ ﻫﺮﻭﺩﻭﺕ ﻭ
ﻧﻘﻞ ﮔﺰﻧﻔﻮﻥ ﻫﺴﺘﺶ ﮐﻪ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭﺑﻌﺪ ﺍﯾﻨﮑﻪ
ﮐﺸﻒ ﻣﻨﺸﻮﺭ ﮐﻮﺭﻭﺵ، ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﺎﻡ ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻩ ﻣﺎﺩﺭ
ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ ‏(ﻉ‏) ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻩ ﮐﻮﺭﻭﺵ، ﮐﺸﻒ ﻭ
ﺗﺮﺟﻤﻪ ﮐﺘﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻫﺮﻭﺩﻭﺕ
همه ﺩﺭ ﯾﮏ ﺯﻣﺎﻥ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﺗﻮﺳﻂ
ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﺗﺒﺎﺭ ﺑﻮﺩﻩ!!!
ﭼﻄﻮﺭ ﻣﻘﺒﺮﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﻗﺮﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﻣﺎﺩﺭ ﺣﻀﺮﺕ
ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻮﺩﻩ ﯾﻬﻮ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﺷﻒ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ
ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻘﺒﺮﻩ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺍﻋﻼﻡ ﻣﯿﺸﻪ ؟؟
ﺍﻭﻧﻢ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﭘﻬﻠﻮﯼ !!!!
ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﺎﯼ ﺑﺎﻫﻮﺵ ﻗﺒﻠﺶ ﮐﺠﺎ ﺑﻮﺩﻥ؟؟؟
ﺳﻮﺍﻝ ﺩﯾﮕﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ
ﻃﺒﻖ ﺍﻟﻮﺍﺡ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ، ﺍﻭﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﻭ ﺑﺮﺩﻩ ﺑﻪ
ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﯼ ﺟﻮ ﻣﯿﺪﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﮔﺮﺳﻨﮕﯽ ﻧﻤﯿﺮﺩ
ﻭ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺁﻥ 15 ﮐﯿﻠﻮ ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﻫﺴﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﺭﻭﺯﯼ ﻧﯿﻢ
ﮐﯿﻠﻮ ..
ﻟﻮﺣﻪﻫﺎﯼ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺩﺳﺘﻤﺰﺩ ﯾﮏ
ﺑﺮﺩﻩ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺎ ﺩﺳﺘﻤﺰﺩ ﯾﮏ ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ ﻣﻌﺎﺩﻝ ﺑﺎ ۱۰
ﮐﯿﻠﻮ ﺟﻮ ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ
ﮐﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﺯﻧﺎﻥ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺑﺎ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺮﺩﮔﺎﻥ ﺑﺮﺍﺑﺮﯼ
ﻣﯽﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .
ﺯﻧﺪﮔﯽ ﯾﮏ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺳﺎﺩﻩ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﯾﮏ
ﺯﻧﺪﮔﯽ ﭘﺮﺭﻧﺞ ﻭ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻮﺩﻩ ﭘﺲ ﭼﻄﻮﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺭﻭ
ﺗﺤﺮﯾﻒ ﻣﯿﮑﻨﻦ ﻭ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﺍﻥ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺍﺩﻋﺎ ﻣﯿﮑﻨﻦ ﺍﻭﻥ
ﺑﻪ ﻫﺮﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺍﻓﺮﺍﺩﺵ ﮔﻨﺪﻡ ﻣﯿﺪﺍﺩﻩ ﺗﺎ
ﺣﺪﯼ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺩﺍﺭﺍ ﻭ ﺳﯿﺮ ﺑﻮﺩﻥ؟؟؟؟
ﺍﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﮔﺮﺍﻧﻪ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﻭ
ﺯﻧﻬﺎ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺟﻤﻼﺕ ﺭﻭ ﺍﺯ ﮐﺠﺎ ﻭ ﮐﺪﻭﻡ ﻣﻨﺒﻊ
ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﯿﮑﻨﻦ؟؟
ﭼﺮﺍ ﻓﻘﻂ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻓﺎﺭﺳﯿﺸﻮﻥ ﺩﺳﺖ ﻣﺎ ﻣﯿﺮﺳﻪ ﺗﻮ
ﻭﺍﺗﺴﺎﭖ؟؟؟
ﻟﻄﻒ ﮐﻨﻦ منبع ﭘﺎﺭﺳﯽ ﯾﺎ ﻋﺒﺮﯼ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﺷﻢ ﺫﮐﺮ ﮐﻨﻦ
ﻣﺎ ﺑﺮﯾﻢ ﺑﺒﯿﻨﻢ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﯽ ﺑﻮﺩﻩ!
اصلا چرا هروقت اسمی از کوروش برده میشه پشت سرش اونو دقیقا در مقابل اسلام قرار میدن؟!!!
اینهمه مطلبی که در مورد کوروش ساخته میشه؛ به نظر میرسه که در ابتدا میخواد یک شخص ایرانی رو از هویت و گذشته خودش آگاه کنه ولی در اصل یه جوری طراحی میشه که ابتدا رگ غیرت ایرانی رو به جوش بیاره و بعد بدون اینکه هیچ ربطی به اعتقاد یک مسلمون داشته باشه میاد اونا رو در مقابل هم قرار میده؛

2 پاسخ

+1 تراز
پاسخ داده شده اکتبر 29, 2018 از سوی (3,595 تراز)
به پرسش های خوبی اشاره کرده اید و بنده تا جایی که بتوانم پاسخ هایی کوتاه می آورم ، امید که به پاسخ خود برسید .

پاسخ 1 : در پاسخ به اینکه چرا تاریخ ایران را باید از یونان ترجمه کرد اشاره کنم که : تنها بخش بسیار کوچکی از تاریخ گسترده ی ایران زمین و به ویژه هنگام پادشاهی هخامنشیان از سوی مورخان رومی (غربی) پوشش داده شده است که دلیل آن بزرگی و شکوه شاهنشاهی هخامنشیان بوده است که هر مورخی را ناچار می کرده است تا درباره ی این دستگاه بزرگ حکومتی بنگارد و دلیل دیگر اینکه با نگرش بر آزادی های بسیار زیاد در دوره هخامنشیان، مورخان یونانی به ایران رفت و آمد داشته اند و برخی از آنها حتی در دربار پادشاهان ایران می زیسته اند و می نوشته اند . و درباره اینکه اشاره کرده اید که تا پیش از انقلاب سخنی از کورش نبوده است ، اشاره می کنم که ابوریحان بیرونی هزار سال پیش در اثار الباقیه نام و تبار پادشاهان هخامنشی را آورده و شرح داده است .

پاسخ 2 - در گاهشماری ایران و همچنین گاهشماری های جهانی روزی به نام کورش بزرگ ثبت نشده است و بزرگداشتی که در 7 آبان هر سال از سوی میهن دوستان و به پیشنهاد کمیته پاسارگاد برگزار می شود ، تنها یک روز پیشنهادی است و جنبه ی رسمی و ثبت شده ندارد ، اما به هر روی ایرانیان از روی مهر به بزرگان ایران زمین همواره بزرگداشت هایی را چه ثبت شده و چه ثبت نشده بر پای می دارند .

پاسخ 3 - سوزاندن پیکر در میان ایرانیان روان نبوده است و بیشتر در میان دیگر کشورها روان بوده است و ایرانیان برای مردگان دخمه می ساخته اند ، گاه گاه در برخی اسناد آمده است که پیکری سوزانده شده است اما هرگز به گونه ی همگانی در ایران روان نبوده است . به ویژه اینکه پیکر شاه کشور هرگز سوزانده نمی شده است و بر بلندی های کوه دخمه های بزرگ می ساخته اند تا دسترسی بدانجا دشوار باشد و پیکر و سنگ نبشته ی آن شاه بر جای بماند ، در نگاهی به نقش رستم پارس می توان شمار بسیاری از این دخمه ها که پیکر پادشاهان هخامنشی را در درون خود دارد ، دید .

پاسخ 4 - ستایش مردوک از سوی کورش نشان از آزادگی او دارد و کورش بزرگ با آنکه یکتاپرست است اما به باورهای آن سرزمین نیز احترام قائل بوده است . نکته ای که باید یادآوری شود این است که ما نباید از کورش بزرگ انتظار پیامبری و دعوت به دین و آیین داشته باشیم . او یک پادشاه نیک منش بود و به همه ی باورها احترام می گذاشت .

پاسخ 5 - درباره نام کورش در تاریخ و ادبیات ایران اشاره می کنم که سعدی و حافظ دو سراینده ی بزرگ ایران زمین اند اما تاریخ نگار نبوده اند که بخواهند نام پادشاهان و شرح زندگی آنان را بیاورند ، گاه گاه نام هایی از بزرگانی چون رستم و برخی پادشاه ساسانی آورده اند اما آنهم از روی نگارش تاریخی نبوده است و تنها برای پند و یادگیری است . اما فردوسی بزرگ با آنکه سرآمد سرایندگان جهان ادبیات است تاریخ نگار است و به بن مایه های کار خود که خدای نامک است نیز اشاره کرده است و حتی نام نویسندگان و گردآورندگان را نیز آورده است . رویدادهای دوران هخامنشیان به این دلیل در ادبیات ایرانی کمرنگ شده است که سکندر گجستک بنا بر اسناد خود تاریخ نگاران یونانی بسیاری از کتابخانه ها و نوشته ها و سند های ایرانی را از میان برد ، همانگونه که زیباترین و شکوهمندترین شهر جهان باستان یعنی پارسه را از میان برد . سکندر آنچنان نابودی در ایران به بار آورد که کتاب های دینی پس تر ها از روی داده های شفاعی و با تحریف نوشته شد . بر بنیاد داده های تاریخی در زمان اشکانیان در ایران دبیر یافت نمی شد ! چرا ؟ چون یا همه را کشتند یا کتاب ها را سوزاندند و دیگر کسی سواد نداشت بنابراین اشکانیان به ناچار در برخی اسناد خود از خط یونان استفاده کردند .
اما با وجود همه ی این نابودی ها ، بخش پادشاهی داراب و دارای دارایان در شاهنامه ، بسیاری از رویدادهای دوران هخامنشی را پوشش می دهد و آورده است که ما پیشتر در تارنمای مهرمیهن به آنها اشاره کرده ایم ، می توانید به بخش جستجوی تارنما بروید و " هخامنشیان در شاهنامه " را جستجو نمایید .

پاسخ 6 - آنچنان که پیداست نام کورش دگرگون شده ی یک نام ایرانی است که برگرفته از نام خورشید و به معنی روشنایی است .
آنگونه که شما فرموده اید تا چندی پیش نام کورش به این شکل در میان ایرانیان روان نبوده است و دلیل آن نیز اینست که در این سال های گذشته دانشمندان توانستند کتیبه ها را بخوانند و از همین روی این نام متداول شد و البته ناگفته نماند ، نام های بسیاری از پادشاهان دیگر ایران نیز در دست است که در میان فرزندان ایران زمین دیده نمی شود . برای نمونه می توان به نام دیااکو اشاره کرد . نبودن نام در میان ایرانیان نمی تواند دلیل بر نبودن پادشاهی به این نام باشد .

پاسخ 7 - پیرامون تمدن دوران هخامنشی اشاره کنم که من گمان نمی کنم هیچ تمدنی در جهان تا این اندازه آثار بر جای گذارده باشد . شما فرموده اید که آثاری از کورش بزرگ در جهان نیست و تنها تخت جمشید مانده . اشاره می کنم که تخت جمشید که شما از آثار کورش می پندارید در زمان داریوش نخست و فرزندانش ساخته شد . اما از کورش بزرگ آثاری همچون : کتیبه ی کورش بزرگ که نخستین بیانیه حقوق بشر در جهان می باشد در دست است . نخستین طرح چهار باغ جهانی از کورش بزرگ در دست جهانیان است . کاخ و تندیس کورش بزرگ در پاسارگاد موجود است . همچنین آرامگاه کورش بزرگ نیز در پاسارگاد وجود دارد . نا گفته نماند که بتازگی طرح منشور کورش بزرگ بر روی پوست ستوران در چین یافت شده است . و خود کتیبه ی کورش نیز در بابل کشف شد که امروزه جزو مرزهای سیاسی ایران نیست .

پاسخ 8 - دلیل آنکه آرامگاه کورش بزرگ بنام مقبره مادر سلیمان خوانده شده است این است که : نخست ایرانیان در درازای تاریخ و با نابودی آثار هخامنشی بدست سکندر گجستک آگاهی درستی از تاریخ هخامنشیان نداشتند و حتی کاخ داریوش یعنی پارسه را تخت جمشید خوانده اند در حالی که ما می دانیم جمشید پادشاهی پیشدادی بوده است و هزاران سال پیش از هخامنشیان بوده است . دلیل دوم اینکه پس از چیرگی عرب ها بر ایران زمین ایرانیان برای پیشگیری از تخریب آثار شاهنشاهی ایران ، برای بناهای تاریخی نام های دینی برگزیدند و آنان را به نام شخصیت های مذهبی خواندند تا با این کار از تخریب آنها بدست مهاجمان جلوگیری شود . از این نمونه می توان به آتشکده آذرگشسپ آذربایجان اشاره کرد که تخت سلیمان خوانده شد !و دلیل آن روشن است .

پاسخ 9 - در مورد نقش انگلیسیها در برجسته کردن تاریخ هخامنشیان در دوران پهلوی اشاره کنم که من نیز از مکاری این روباه پیر آگاهم اما بزرگ کردن تاریخ هخامنشیان هرگز از این روباه پیر بر نمی آید زیرا با این کار خودش کوچک می شود و این روباه نمی توان بزرگی دیگران را بر تابد به ویژه در دوران پهلوی و مصدق که در واقع ایران رابطه چندان خوبی هم با این روباه پیر نداشته است .

پاسخ 10 - درباره دستمزد کارگران در تخت جمشید ما پیشتر در مهرمیهن جستاری آورده ایم که با اندر شدن به بخش جستجو و نگاشتن " برده داری در ایران باستان " می توانید آن را بیابید و ببینید که اولا در ایران برده بدان گونه ای که امروزه می پنداریم وجود نداشته و دوما کارگران حقوق کافی و شراب و ... هم می گرفته اند .

درباره ی گفتار پایانی شما یادآور می شوم که من نیز مانند شما چنین رفتارهای ناپسندی را دیده ام و هرگز نمی پسندم . گروهی که اطلاعات اندکی دارند درباره ی همه چیز به داوری می پردازند و نظریه های نادرست ارائه می کنند و برای آرمان های سیاسی و دین ستیزی دست به دامان تاریخ ایران باستان شده اند تا بتوانند از این راه به آرمان های خود برسند ، در حالی که تاریخ ایران باستان نه برابر آرمان های دینی و مذهبی ، بلکه در کنار آنان است و هیچ رویارویی میان دین و ملیت وجود ندارد .
0
دارای دیدگاه دسامبر 6, 2021 از سوی (1,167 تراز)
درود
سپاس از خرد و دانش ارژنگتان
تخت جمشید همانطور که از نامش آشکار است مال جمشید شاه پیشدادی پسر تهمورس شاه پیشدادی بود و کورش تنها آن را بازساخت و گستراند.
زنجیره(سلسله) های شاهی ایران:
یکم: پیشدادیان
گیومرت(رب)(بنیادگذار زنجیره)(یِکُمین پیرو اهورامزدا)
هوشنگ(نوه ی گیومرت)(پیدایش آهن و آتش و...)
تهمورس(پسر هوشنگ)(برانداختن دیوان و سازنده دین)
خدایگان جمشید(پسر تهمورس)(برانداختن اهریمنان، چیرگی بر همه‌ی گویال زامیاد(زمین)، چیرگی بر خورشید و ماه، ساخت تخت جمشید، ساخت شهر جمکَرد و...)
فریدون(پسر آبتین)(براندازی زهاک(ضحاک) و به بند کشیدند او)

اندکی درباره خدایگان جمشید پیشدادی:
پس از تهمورس، فرزندش جمشید پادشاه شد و به ساختن ابزار رزم و خود و زره و آب کردن آهن پرداخت. او گوهرها را از سنگ‌ها بیرون آورد و بوی‌های خوش پدیدآورد و به مردم کشتی‌رانی و رشتن و بافتن و دوختن جامه را آموخت. مردم در روزگار او به چهار گروه آتشبان‌ها، جنگجویان، کشاورزان و دست‌ورزان دسته‌بندی می‌شدند. او تختی(تخت جمشید) ساخت و در روز هرمزد(یکم) از ماه فروردین بر آن تخت نشست و مردم آن روز را نوروز خواندند. او با این نیکی‌ها و پرستش خدا و درستی سیسد سال فرمانروایی کرد.



0 تراز
پاسخ داده شده دسامبر 15, 2022 از سوی امیر

دوست عزیز بدون ذره ای شک کورش عرب و سامی نژاد بوده و در منشور کورش هم بیش از ۲۳ بار مستقیم و غیر مستقیم میگه من مردوک را ستایش میکنم و مردوک را پرستش میکنم تاکید میکنم میگه من مردوک را پرستش میکنم و حتی در سطر اول منشور هم با نام بردن از مردوک شروع می‌کنه ولی دیگر شاهانی که الان به نام هخامنشی میشناسیم و از آنها کتیبه ای یا نوشته باقی مانده با نام اهورامزدا شروع میکنند مثل کتیبه بیستون داریوش.

پس شک نکن کورش همون بیوراسپ یا پیوراس یا کیوراس اوستا و ضحاک ماردوش شاهنامه است و داریوش هم همون فریدون است که نویسنده های رومی و یونانی هم حکومت داریوش را ادامه حکومت ماد دانستند.
تخت جمشید هم یک معبد میترایی مادی است که از تمام ملتها و اقوام که دینشون میترایی بوده براش هدایا می آوردن و ورود زنان به داخل معابد میترایی ممنوع بوده است و بخاطر آن است در تخت جمشید حتی یک پیکرتراش زن به اندازه ۳۰ سانت هم مشاهده نمیکنی در ضمن تخت جمشید هیچگاه نمیتونه یک کاخ سلطنتی باشد چون اصلا استحکامات و شرایط نظامی را اصلا دارا نیست و هیچ دژ نظامی هم ندارد و حتی اطرافش هم کاملا باز است . در ضمن هیچ آدم عاقلی قبرش را نزدیک کاخ پادشاهی با آن همه دشمن نیرو مند نمی‌سازد چه برسد به شاهان ایران زمین. چون هر لحظه امکان تسخیر و تصرف سرزمین و کاخ از سوی رومیان و یویانیان و حتی اعراب بوده است و شاهان و مردمان آنروز هم مثل الان مقابر خود را دوست داشتند در کنار مکانهای مقدس بنا کنند تا از رحمت آنها پس از مرگ برخوردار باشند. در ضمن نمازگاه معبد تخت جمشید پارسال توسط باستانشناسان میراث باز شد و هدایای آن که شاید ده ها تن بود به انبار میراث فرهنگی منتقل شد و بعداز لو رفتن آن صدا و سیما گزارش ساختگی از آن ‌پخش  کرد که می‌گفت زیرش خالی بوده و تنها کیلومترها راهرو و اتاق خالی بوده!!!! البته بعداز آگاهی مجلس طرحی برای فروش اشیا باستانی داد که با مخالفت مردم و عده ای از باستان شناسان فعلا طرح راکد مانده است   
0
دارای دیدگاه ژان 5, 2023 از سوی علی

سلام . از انچه در شاهنامه امده و انچه ابوکلام ازاد گفته نکته ای بدست می اید که شاید جالب باشد . انچه که به ذوالقرنین منسوب است ابو کلام به کوروش و فردوسی به اسکندر منسوب می کند به نظر می رسد نام کوروش در حافظه تاریخی مردمان دوره ساسانی ما گم شده اما تاریخ فتوحاتش محفوظ مانده حال مولفین تاریخ ما با یک خلا حساس روبرو گردیه اتد لذا برای حل مشکل اسکندر را که با تاریخ جعلی اش به انان جهان گشا وانمود شده اجبارا در موقعیت جهان گشای وطنی نهاده و معضل را حل کرده اند 

گفتمان های پیشنهادی

0 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان نوامبر 10, 2019 در بزرگان ایران از سوی بردیا
0 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان ژوئن 6, 2019 در بزرگان ایران از سوی نما (15 تراز)
0 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان ژوئیه 10, 2016 در گذشته ی ایران از سوی بی نام
+1 تراز
0 پاسخ
آغاز گفتمان نوامبر 7, 2016 در گذشته ی ایران از سوی مهدی زیدآبادی نژاد (3,595 تراز)
+2 تراز
2 پاسخ
آغاز گفتمان ژوئیه 26, 2016 در گذشته ی ایران از سوی امین
...