+1 تراز
2,973 بازدید
آغاز گفتمان نوامبر 21, 2017 در نیمزبانان از سوی (128 تراز)
دوباره دسته بندی کردن ژوئیه 20, 2021 از سوی

درود پرسش تیتر مدتی است ذهن مرا مشغول کرده. سپاسگزار می شوم دیدگاه و تحلیل زبان دانان را بدانم.

2 پاسخ

+2 تراز
پاسخ داده شده دسامبر 2, 2017 از سوی (4,340 تراز)
ویراست در می 2, 2018 از سوی
 
بهترین پاسخ
کردیک (و نیز زازایک) به زبان پارتیک نزدیکتر است یا به گونه-ای فرزند یا زیر شاخه ی پارتیک دانسته میشود اگرچه هممانندی سدبَرسد نیست. واژگان کردیک پیداوار (ظاهرا) زیر خلش (نفوذ) واژگان ناایرانیک بوده است و تا اندازه-ای رنگ ناایرانیک دارد با این همه پس از ریشه‌شناسی درست دانسته خواهد شدن که چند برسد(اندرسد) واژگان کردیک از زبانان ناایرانیک (سامیک، اورارتوییک، سومریک و ...) است. اگر چه پارسیک نو بسیار-ی از ویژگییان میانیک پارسیک(پهلویک) را از دست داده است و تا اندازه-ای مانند زبان پارتیک شده است (از نگر واژگان) با این همه زیرشاخه ی پهلویک است نه پارتیک. پارتیک و میانیک پارسیک هر دو از گروه نیشمیک (غربی) زبانان ایرانیک میانیک اند.
0
دارای دیدگاه دسامبر 2, 2017 از سوی (128 تراز)
راستش کمی گیج شدم. منشاء زبان پارتی حدودا کجا بوده؟ چرا کردی به پارتی نزدیک تر است تا به پهلوی؟
0
دارای دیدگاه دسامبر 2, 2017 از سوی (4,340 تراز)
ویراست در دسامبر 2, 2017 از سوی
آنگونه که برادران زبانشناس اروپاییک ما زبانان ایرانیک را دسته‌بندی کرده اند چون دو زبان پارتیک و میانیک پارسیک بسیار همسان اند آن دو را اندر یک گروه نهاده اند. اگر دو زبان کردیک و پارتیک را با هم بسنجید ناهمسانی بسیاردارند بِژ(ولی) برخ-ی ویژگییان اندر هر دو زبان آنان را تا اندازه-ای به هم نزدیک کرده است. شاید ریشه ی زبان کردیک زبان مادیک باشد. چیز-ی که باید بدان پروا کنید این است که نه پارسیک نو نه کردیک؛ نه فرزندان هَج (مستقیم) دو زبان میانیک  پارسیک و پارتیک اند. بیک (بلکه) شاید فرزندان نیمزبان-ی (گویش) دیگر از این دو زبان باشند و آمیزه-ای با  زبانان دیگر همین آخاننئه ی (باعث) ناهمسانی این زبانان نو با زبانان کهنتر شده است. شاید زبان پارتیک زیرشاخه ی باستان پارسیک یا مادیک یا هر دو باشد. زبان کردیک شاید بیشتر از نگر واژگان به پارتیک نزدیک باشد. هممانندی زازایک با پارتیک به نگر بیشتر است.
0
دارای دیدگاه دسامبر 16, 2017 از سوی (926 تراز)
از نگر من به پهلوی نزدیک تر است.
0
دارای دیدگاه سپتامبر 18, 2022 از سوی بابک

من واژه نامه های پهلوی با واژگان پارسی و هم پارتی را همراه با شمار بسیاری واژه های دیگر در مقالات و کتاب های پارسی پهلوی خوانده و هم بررسی کرده ام. بی گمان زبان کردی واژگان بسیاری دارد که با زبان پهلوی پارتی و هم پارسی همریشه هستند برای نمونه در حالی که در زبان پهلوی داناگ همان دانا در زبان فارسی است، در زبان کردی چرا همان چراغ فارسی و چیراغ پارسی پهلوی است. به باورم، هممیهنان کرد ایرانپرست و میهنیار بهتر است با فراگرفتن زبان پارسی پهلوی و بررسی واژگان زبان کردی به پیوند میان ایرانیان و ایرانشهریان یاری برسانند. آنچه روشن است هم میهنان کرد ما همچون بیشتر هم میهنان خود آریایی تبار و مایه سرفرازی و نگاهبانان دلیر ایرانزمین بوده و هستند و واژه کرد و کردستان معرب واژگان پارسی پهلوی گورد: دلیر جنگاور و گوردستان: سرزمین دلیران جنگجو گواهی بر درستی این سخن است. 

+1 تراز
پاسخ داده شده دسامبر 16, 2017 از سوی (926 تراز)
درود بر شما. این پرسش شما وابسته به این است که کدام لهجه یا گویش کردی را می‌گویید. کردی کرمانجی به زوان اوستایی بسیار نزدیکتر است ولی زوانی مانند زوان گورانی یا هورامی به زوان پهلوی. اگرچه وامواژه هایی از زوان پارسی نیز دارند ولی هنوز ریشه‌ی واژگانشان دارای ازدایش و اطلاعات هایی استند :
کردی کرمانجی : اِز / اوستایی : اَزِم / پارسی : من
کردی گورانی : کَنیشگ / پهلوی : کَنیگ
میان این دو نیز بسیار تفاوت هست :Tu çawanî Kurmanjî
حالد چوونه ؟ گورانی
حالت چون است ؟ پارسی

گفتمان های پیشنهادی

+1 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان دسامبر 3, 2017 در نیمزبانان از سوی مهدی زیدآبادی نژاد (3,595 تراز)
+1 تراز
2 پاسخ
+1 تراز
1 پاسخ
آغاز گفتمان اکتبر 24, 2020 در نسکشناسی پارسیک سره از سوی فرزاد بتهایی
+3 تراز
3 پاسخ
آغاز گفتمان اکتبر 22, 2016 در زبان و گویش از سوی اوهردخت (125 تراز)
...