مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

کتاب خانه

اندرزنامه ی اوشنر دانا

اندرز اوشنر دانا

در اوستا اوشنر، در پهلوی اوشنر و در کتب مؤخر پهلوی هوشور و هوش آور (یعنی استاد) آمده است. در بندهشن او را معاصر کیانیان و در داستان دینیک زمان او را بین کیقباد و سیاوخش و در آفرین زرتشت هم عهد کیکاوس قرار داده اند. بنابر روایت دینکرد صاحب این اندرزها وزیر کیکاوس بوده و موافق مسطورات بندهشن ایرانی در زمان کیکاوس به دست دیوان کشته شده است. از فروردین یشت اوستا که نام اوشنر در آن مذکور است نمی توان زمان او را استنباط کرد، ولی اسم او را در میان پادشاهان کیانی آورده است. در هر حال از مجموع این روایت معلوم می شود که اوشنر در اعصار ماقبل تاریخ می زیسته و آوازهٔ خرد و دانش و مقام وزارت او به از منهٔ اخیر رسیده و در رسالات پهلوی و یا زند ثبت شده است و او را به اوصاف حمیده ستوده، دستور پر خرد و شجاع و هوشیار خوانده اند.
اندرزهای این مجموعه از عهد اوشنر تا زمانی که در کتاب ثبت شده چندین قرن در افواه منقول و از سینه به سینه منتقل شده است. مندرجات کتابهای پهلوی حکایت میکند که این حکیم در نزد خواص و عوام شهرتی فوق العاده داشته است و به دانش و خرد او مثل می زده اند. در داستان دینیک گوید: آن که پر خرد است مانند هوشوره در بندهشن بزرگ مینویسد و اندر زمان خدائی کایوس در همان هزارک دیوان زور آور شدند و اوشنر به کشتن رسید و دیوان منشن کایوس را برخیزاندند (یعنی او را اغوا کردند) تا به کارزار آسمان رود، سرنگون در افتاد و فرّهٔ ایزدی از او آزرده شد.

مهرمیهن خوانش ژرف این پندنامه که برآیندی درخشان از فرهنگ ایران زمین بشمار می رود را به همه ی ایراندوستان پیشنهاد می کند.


اندازه : 1 مگابایت

ساختاز : PDF

شمار رویه ها : 25

در همین زمینه

نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML