مهرمیهن | رسانه ی فرهنگ ایران

کتاب خانه

دریافت دیوان فخرالدین عراقی

دیوان عراقی

شیخ فخرالدین ابراهیم بن بزرگمهر بن عبدالغفار همدانی، یا فخرالدین عراقی از شاعران و عارفان ادب فارسی زبان در سده هفتم هجری می باشد. وی در کمیجان به دنیا آمد در مورد نام و نسب عراقی میان غالب تذکره نویسان اختلاف است، تولد «عراقی» در روستای کمیجان از نواحی شهر همدان و به سال 610 هجری است.
او پس از تکمیل آموزش قرآن برای ادامه تحصیل به همدان رفته، و در آنجا تحصیل کرد. در کودکی قرآن را حفظ کرد و می توانست آن را به درستی قرائت نماید.
وقتی که هفده ساله بود جمعی از قلندران (درویش آزاد و دوره گرد) به همدان فرود آمدند و عراقی نیز بهمراه آنان به هندوستان رفت و به شاگردی شیخ بهاء الدین زکریا درآمد و بعد از مدتی با دختر او ازدواج کرد که از وی پسری آمد و به کبیرالدین موسوم گشت.
بیست و پنج سال سپری شد، و شیخ بهاء الدین وفات یافت، در حالیکه، عراقی را جانشین خود کرده بود. بعد از هند، عراقی عزم مکه و مدینه کرد، و پس از حج جانب روم شد. در قونیه، به خدمت مولانا رسید، و مدت ها در مجالس سماع حاضر شد. وی پس از سال ها اقامت در روم جانب شام رفت، فخرالدین عراقی در 8 ذوالقعده 688 در دمشق درگذشت، مجموعه شعر حاضر منسوب به وی می باشد که شامل بیش از 250 قطعه شعر می باشد.

اندازه : 900 کیلوبایت

ساختار : PDF

شمار رویه ها : 131


نوشتن دیدگاه


دستاوردهای هموندان ما

بارگذاری
شما هم می توانید دستاوردهای خود در زمینه ی فرهنگ ایران را برای نمایش در پهرست بالا از اینجا بفرستید.
 

گزینش نام برای فرزند

 

نگاره های کمیاب و دیدنی

XML